Leczenie depresji

• Depresja to stan chorobowy, mniej lub bardziej długotrwały, charakteryzujący się smutkiem, obniżeniem napędu, zanikiem energii.
  • W jej przebiegu może pojawić się lękliwość, wyczerpanie, zniechęcenie, niezdolność do stawiania czoła najmniejszym trudnościom.
  • Chorzy cierpią często z powodu swojej niemocy, mają wrażenie, że ich pamięć, uwaga uległy pogorszeniu.
  • Rozróżnia się stany depresyjne konstytucjonalne oraz depresje reaktywne stanowiące odpowiedź psychiki na trudności życiowe. Diagnozę postawić może tylko specjalista.
  • Depresja występuje również u dzieci. Objawiać się może pogorszeniem nastroju (nuda, utrata zainteresowań, obojętność) oraz zaburzeniami zachowania (niestałość, agresywność, krnąbrność, obniżenie wydolności szkolnej, bulimia, anoreksja, czasem moczenie się).
  • leczenie: psychoterapia indywidualna i/lub grupowa; farmakoterapia prowadzona przez lekarza psychiatrę.

Depresja to w dzisiejszych czasach nadal temat tabu, nawet w gronie najbliższych osób. Stopniowo dotyka chorego, ograniczając aktywność życiową. Objawy często się lekceważy, tłumacząc je chwilowym spadkiem nastroju. Jako psycholog kliniczny, specjalizuję się w leczeniu depresji. Bielsko-Biała jest miastem, w którym przyjmuję pacjentów z problemami natury psychicznej oraz występującymi w przebiegu chorob somatycznych.

Co to jest depresja?

W terminologii psychiatrycznej depresję czy inaczej zaburzenia depresyjne opisuje się jako zespół objawów związanych z obniżeniem nastroju oraz zaburzeniami psychicznymi, wynikającymi z przebiegu chorób afektywnych. W zależności od przyczyny choroby istnieje podział na depresję egzogenną i endogenną. Depresja egzogenna (reaktywna) wynika z czynników zewnętrznych, wywołanych nagłą i stresującą sytuacją, z którą człowiek sobie nie radzi. Może to być wypadek, śmierć bliskiej osoby, ale również utrata pracy czy przejście na emeryturę. Depresję endogenną wywołują bodźce wewnętrzne związane z dysfunkcyjnym działaniem organizmu (zaburzenia w biochemii mózgu).

Kiedy należy skorzystać z porady specjalisty?

Depresja to schorzenie, które nie ujawnia się natychmiastowo. Pojedyncze oznaki utożsamiane są z różnymi zmianami w życiu, niekoniecznie prowadzącymi do zaburzeń emocjonalnych. Człowiek tłumaczy pogorszenie nastroju popsuciem pogody, krótszym dniem, brakiem słońca czy niedoborem witaminy D. Objawy typowe w stanach depresyjnych, to:

• smutek, utrzymujący się przez wiele tygodni,
  • pesymistyczne postrzeganie rzeczywistości,
  • brak energii do działania,
  • coraz mniejsza aktywność oraz utrata zainteresowań,
  • brak radości i odczuwania przyjemności, tzw. anhedonia,
  • chroniczne zmęczenie,
  • zaburzenia snu (u jednych problemy z zasypianiem, u innych nadmierna potrzeba odpoczynku),
  • niska samoocena, brak wiary we własne możliwości,
  • myśli samobójcze,
  • lęk, niepokój, nadmierne podniecenie,
  • bóle (głowy, brzucha, pleców) o podłożu psychosomatycznym.

Przyjmuje się, że jeśli objawy utrzymują się przez okres dłuższy niż 6-8 tygodni, należy umówić się na wizytę z psychoterapeutą, który rozważy leczenie depresji. Bielsko-Biała to miejsce, w którym znaleźć można wsparcie doświadczonego psychiatry oraz psychologa, i zmierzyć się z chorobą.

Leczenie depresji — powrót sensu życia

Jeśli zauważyłeś, że dni niczym się od siebie nie różnią, w życiu pojawił się marazm lub jeden z członków Twojej rodziny stracił pewność siebie, nie lekceważ tej sytuacji. Zdaję sobie sprawę, jak ważne jest zbudowanie zaufanej relacji lekarz-pacjent. Być może nie potrafisz rozmawiać o swoim problemie z rodziną. Dla wielu to bariera nie do pokonania. Nie poddawaj się — przy odpowiednim wsparciu jest to możliwe. Rzetelna diagnoza, zrozumienie istoty choroby oraz kompleksowa pomoc (leczenie farmakologiczne, psychoterapia, psychoedukacja) to fundamentalne części terapii, jaką jest leczenie depresji. Bielsko-Biała to miasto, w którym mieści się moja siedziba, gdzie świadczę porady, konsultacje i prowadzę psychoterapię. Istnieje możliwość umówienia wizyty w domu. Pozwól sobie pomóc, aby na nowo cieszyć się życiem!